15 February 2011

Selamat Menyambut Maulid Rasulullah SAW buat semua warga SMU Kunak.

       12 Rabiul Awal adalah merupakan tarikh keramat yang seharusnya sebagai umat Islam mengetahui apakah yang telah berlaku pada hari tersebut. pada hari tersebut adalah merupakan tarikh kelahiran insan agung yang telah membawa ‘nur’ dari Timur ke Barat sehinggalah pada hari ini.  



Insan agung ini ialah baginda Nabi Muhammad SAW. Pada tahun ini 12 Rabiul Awal jatuh pada hari Selasa bersamaan 15 Februari 2011, dan bersempena menyambut kelahiran Baginda, Malaysia mengumumkan sebagai  hari cuti. Jika kita telusuri detik-detik kelahiran Nabi kita Muhammad SAW di dalam suasana masyarakat Arab pada ketika itu hidup dalam keadaan Jahiliyyah dan sangat jauh jauh dari rahmat Allah SWT.

Kehidupan Baginda sejak dari kecil lagi memberikan gambaran bahawasanya Rasulullah SAW tidak lahir dalam keadaan yang senang lenang. Dengan kematian Ibu dan bapa Baginda sejak beliau masih kecil, bekerja sebagai pengembala kambing di usia muda menunjukkan bahawasanya Baginda amat ‘matang’ dengan mumarasah kehidupan insan biasa. Jadi tidak hairanlah Allah memberikan mandat kepada Baginda sebagai Nabi Khatimul Anbiya’ (penutup segala nabi).

Hasil usaha penat lelah yang telah dilakukan oleh Baginda dalam menyebarkan dan menerangkan ke seantero dunia apakah itu ISLAM, Alhamdulillah… pada hari ini kita dapat menikmati ‘enak’nya dan ’nikmat’nya bergelar SEBAGAI SEORANG MUSLIM. Namun persoalan besar pada hari ini ialah sejauh mana usaha kita dalam menyahut seruan Baginda Nabi Muhammad SAW? dan sejauh mana usaha kita dalam memartabatka syiar Islam dalam kehidupan seharian kita. Adakah cukup hanya sekadar bangun pagi, pergi kerja hingga ke petang dan menikmati malam dan begitulah seterusnya kehidupan kita?

Cuba Tanya diri kita dimana kita letakkan cinta kita pada ALLAH SWT dan pada Rasulullah SAW dalam kalendar harian kita.  Kita perlu sedari sebagai seorang Muslim, peranan kita dalam keluarga, masyarakat, mahupun di tempat kerja. Adakah kita telah menerapkan nilai-nilai murni yang Allah dan RasuluNYA anjurkan?


Cukupkah dengan berarak dibawah panas terik menjunjung sepanduk pada hari menyambut Maulid sudah memadai untuk menunjukkan tanda cinta kita pada Baginda? Cukupkah laungan marhaban dan berzanji mendakan kita kasih pada Baginda? Tepuk dada tanyalah iman kita masing-masing. Rasulullah pernah berkata : “ Tidaklah beriman seseorang itu sehingga dia lebih  mencintanya Allah dan Rasulnya melebihi segala-galanya.”  (muttafaqun ‘alaih). Bermulalah menanamkan ‘benih’ sunnah dalam setiap dalam mumarasah kehidupan agar jaminan selamat dunia akhirat bakal kita miliki. Amen..


                       



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jumlah pengunjung